Pages

March 05, 2012

Warkah Cinta

Sesungguhnya aku amat serba salah untuk membuat keputusan bagaimana

sebaiknya untuk meluahkan cetusan rasa di hati ini kepadamu.

Apakah aku harus menulis warkah ini melalui ruangan ini atau berdepan

saja dengan dirimu sendiri. Tetapi apabila aku fikirkan dalam-dalam

belum tentu aku memiliki kekuatan untuk berbicara empat mata denganmu

walaupun setiap hari kita bertegur sapa.

Seandainya coretan ini menyinggung perasaanmu, sejuta kemaafan

kupohonkan... perasaan cinta itu adalah paling halus untuk disakiti.

Hingga saat ini, aku masih tidak mengerti mengapa aku terlalu baik

terhadapmu...ahh, sungguh pelik mengapa aku terlalu risau kiranya

berbuat salah terhadapmu atau menyinggung perasaanmu. Mengapa terjadi

demikian...entahlah aku sendiri bingung memikirkannya.

Kusingkap kembali detik bersama di mana mulanya kita menjadi teman rapat...

Aku masih tidak dapat melupakan saat indah itu, kita sering mengulang

kaji pelajaran di tempat yang sama.

Semua ini berlaku secara kebetulan tanpa dirancang... disusuli pula

dengan sikapku tiba-tiba mengambil berat akan dirimu yang dirundung

gelisah lantaran masalah yang menerjah.

I.K.H.L.A.S... enam huruf ini menjadi peganganku dalam membantumu. Tidak

pernah kuharap balasan namun ada pihak yang mempertikaikan keikhlasanku,

kata mereka ada udang di sebalik batu. Aku berikan kebebasan kepada

mereka untuk bersuara sepuas-puasnya. Aku sedar mereka tidak senang hati

melihat kita berkawan rapat. Tetapi ingatlah yang kebenaran akan

terlahir jua akhirnya.

Aku sendiri sering bertanyakan pada diri... mengapa aku terlalu baik

terhadapmu... Aku sentiasa mengingatkan diriku buat baik berpada-pada.

Aku akui aku sendiri takut dengan kebaikan yang telah aku lakukan

terhadapmu.

Engkau juga pernah bertanyakan soalan yang sama yang sering aku tujukan

kepada diriku sendiri... namun tiada jawapan tetapi percayalah

keikhlasan mengatasi segalanya. Itulah kata pasti hatiku.

Tanpa kusedari, jauh di sudut hatiku bermula daripada perkataan take

care menjadi sayang. Engkau kuanggap seperti keluargaku sendiri. Sayang

atas nama sebuah persaudaraan...rakan seperjuangan, tidak lebih dari itu.

Setiap solatku, aku berdoa agar perasaan sayangku ini tidak melampaui

cintaku pada-Nya... Tapi aku semakin takut dengan kehadiran perasaan ini

adakah ini satu anugerah atau sekadar menguji imanku?

Aku gembira merentasi daerah persahabatan ini bersamamu. Aku tidak

sanggup melihat kau diusung derita lagi..Cukuplah derita yang kutanggung

kerana kau juga pernah merasakan peritnya.

Aku rela berkorban demi melihat kau gembira dalam meneruskan perjuangan

suci yang masih jauh... Serikanlah bunga harapan bonda. Aku di sini

sentiasa berdoa agar kita diberikan kejayaan cemerlang dalam bidang yang

kita ceburi demi untuk keluarga, agama, negara, dunia dan akhirat.

Temanku... apa yang aku pinta hanya keikhlasan dan kejujuran dirimu

untuk meneruskan persahabatan ini. Hadapilah permasalahan yang mendatang

dengan dada yang lapang dan fikiran yang matang.

No comments: